Tuesday, September 29, 2015

টবে বাগান (Garden in a pot)


[English version has given below]

ছোট বেলায় কেউ যখন জিগ্যেস করতো, আপনার হবি কি? একটু বিপদে পড়তাম, কারন আমি ভেবে পেতাম না কি আমার হবি। আমি যাই করি হয় বাবা-মা, না হয় স্কুল, না হয়ে বন্ধুরা ঠিক করে দিত, যেমন পড়া, খেলা, শয়তানি..। তাহলে আমার হবি কি? একজন সাহায্য করার জন্য বলল, এই যেমন ডাক টিকেট জমানো, বাগান করা, সেলাই করা ইত্যাদি ইত্যাদি। এবার আমি কিছু একটা বলার মতোন পেলাম।

আমার আম্মার সখ হলো বাগান করা। উনি টবে এতো গাছ লাগিয়েছেন যে বারান্দায় আর হাটা যায় না। নানা জাতের গাছ এলোমেলো ভাবে রাখা (এলোমেলো কথাটা আম্মা মানেন না)। একেবারে সুন্দরবন এর মতো গিঞ্জি গাছপালা। ভিতরে ঢুকতে গেলে কাটায় জামা ছিড়ে যেতে পারে। আমাকেও একটা গাছ কিনে দিয়েছিলেন। এক ধরনের ক্যাকটাস। আমি পানি দিতাম, মাটি খুড়ে দিতাম, সার দিতাম। সুতরাং হবি বলতে বাগান করা বলা যায় (হোক না একটা গাছ নিয়ে)। রচনাতেও তাই লিখতাম (গাছের সংখ্যা না বলে)।


In my childhood, when anyone asked me, what's your hobby? I really became confuse, what to answer? Because I whatever I did on those days, either suggestion came from my parents or school or friends, like study, game or naughtiness. Then what is my hobby? Someone helped me out from this situation; they told me I can say from collecting stamps, gardening, swing etc. Now I found something to mention. Let me explain...

My mom's hobby is gardening. She uses to put plants on flower pot. But the amounts of pots were huge, so that we couldn't walk on the garden easily (Though she never agreed). It's dense like our Sundarban. If you want to get inside your dress may tear with the needle of the plants.

My mom gave me a plant too, kind of cactus. I use to take care of it very gently. I gave water, dig its mud, and gave fertilizer to make it have good health. So, from now on I can say, my hobby is gardening (Well with one plant only). Even I use to write about it in my essays at school.

[January 04, 2008]
Post a Comment