Sunday, March 8, 2015

আমড়া ধুয়ে নে... (Wash the hogplum first)


 [English version has given below]

আমার ঘর ৩ তলায়, আর বাকি সবাই থাকে দোতলায়। একদিন নিচে নামার সাথে সাথে ছোট বোন বলল আব্বা আমড়া এনেছে, খাও। একবারে খোসা ছাড়িয়ে, কেটে রেডি করে এনেছেন। শেখা বলল, তবুও তুমি একবার ধুয়ে নাও।

ধোয়ার জন্য মাত্র হাতে নিয়েছি, আম্মা অন্য ঘর থেকে চিৎকার করে বললেন, এই আমড়া ধুয়ে নে ফুটানো পানি দিয়ে, ময়লা পানি দিয়ে ওরা ধোয় না কি করে।

যাই হোক জগ থেকে ফুটানো পানি দিয়ে ধুয়ে নিলাম।

মনে মনে ভাবছি, এদেশে রাস্তায় কত ধুলা বালি সহ খাই, ময়লা হাতে, রাস্তার ধুলা সাথে গাড়ির ধোয়া আর কত কি, তখন কোন খবর থাকে না কি খাচ্ছি। বাসায় আসলেই যত সূচিবায়ু রোগ শুরু হয়...

[১৪ ই আগস্ট, ২০০৬]

At home, my room is at 2nd floor and other family member lives at 1st floor. One day when I came down from 2nd floor my youngest sister said, "Dad brought some Hogplum, you can eat them. He made it ready to eat from the seller at the road. So, wash it first". To wash hogplum I just took one and my mom screamed from other room, "Wash it with boiled water, it's from road. Who knows whether they wash it or not or washed it with dirty water..."

Anyway I washed it with boiled water taking it from jug.

I was thinking. In our country, all clean food can have only at home. Outside we take food with unwashed hand, dust from the road and many for thing (Who knows). We only care what we eat at home...

Post a Comment